woensdag 16 juli 2008

Wat een mens zoal doet

Ja, wat heb ik de voorbije weken zoal zitten doen? Het is al een hele poos geleden dat ik nog eens iets nieuws gepost heb.

Van het leven genieten was één bezigheid (en is dat nog altijd). Het rustige gevoel al iets bereikt te hebben, en te kunnen meedrijven op de golven van de tijd. Wie weet de laatste keer voor mijn pensioen. De arbeidsmarkt lonkt, en kan veelbelovend zijn.

Sport, mountainbiken, joggen, wandelen. Maar ook koken, goede flessen wijn soldaat maken, bier hijsen in een bruin Brussels café en naar huis sukkelen. Uitslapen, afzakken naar donkere kelders van vertier en hemelse hedonistische hoogten verkennen. Druk? Met momenten. Vervelend? Uiteraard niet.

Veel gelezen ook de laatste tijd. Het verhullende 'België bestaat' van de Nederlandse Belgiëcorrespondent Bart Dirks. In deze woelige tijden een verdienstelijke analyse van een land dat we zelf beter begrijpen zonder het te beseffen, maar waarvoor we ons maar al te graag op buitenlanders verhalen om het zo mooi te kunnen verwoorden. Doe me toch maar een acht op tien.

En dan het schitterende, ontroerende stripverhaal 'Persepolis' van de Iraanse Marjane Satrapi. Een turf in minimalistische zwart-witstijl, met een dijk van een verhaal. De psyche van een land uitgelegd aan de hand van de psyche van één uiterst intelligente dame. Moet het eerste stripverhaal zijn waardoor ik zo nu en dan een tamelijk dikke krop in mijn keel moest doorslikken. In een ruk uitgelezen ook. Een blijver, en een kroonjuweel in mijn boekencollectie.

Allemaal omdat ik me vorige week eens liet gaan in De Standaard Boekhandel. Staan nog op het programma: 'Fantastisch' van Kris Verburgh over het ontstaan van deze planeet en al zijn facetten, 'Op reis naar nergens' van journalist Marc Helsen en 'De Grote Beschavingsoorlog' van Robert Fisk.

Maar eerst een weekendje in de ardennen met mijn vriendin. Met andere woorden: eerst nog wat genieten vooraleer ik mezelf zal kastijden met zware lectuur.

En dat in een land in regelrechte chaos. Of misschien net daarom...

Geen opmerkingen: